A munka jövője: mire készüljön a jelen diákja?
2021.07.19.
A tanulás ma már nem áll meg az iskolapadban. A munka világába kilépve folyamatosan kell frissíteni az ismereteket annyi új technológia érkezik napról-napra. Az iskolapadban szerzett tudás sokszor már a tanulás időpontjában idejétmúlt lehet és nem csak a lexikális tudásra gondolunk, hanem a tanulási és feladatvégzési módszerekre is.
HR szakértőnk, Dévényi Flóra vendégcikke ebbe ad betekintés, hogy fog alakulni a munka jövője.
A munka jövője: hogyan vehetjük fel a harcot a kompetencia és munkaerőhiánnyal a munkavégzés formáinak, keretrendszereinek átrajzolásával?
A jövő elkezdődött: mind a munkát adó szervezetek, mind pedig a munkájukat kínálók számára. Szándékosan nem munkavállalókat írtam. Mert egyre inkább terjednek, nem csak a munkavégzés helyében, idejében, hanem a munkavégzési, foglalkoztatási típusokban a munkavállalói státusztól eltérő megoldások.
Az Ipar 4.0. és a Covid kombinált hatásának következtében a digitalizációs folyamatok felgyorsultak. A távoli, illetve hibrid munkavégzési formák utat törtek maguknak. A munkavégzés, együttműködés módjai drasztikusan változnak, a folyamatok átrendeződnek, változnak a felhasználói, fogyasztói, ügyfélszokások, igények.
Fontos mindig észben tartani, hogy a digitalizáció nem lehet önmagáért való, a rendszereket, folyamatokat emberek fogják működtetni, használni, és a digitális transzformációt is emberek fogják irányítani, végrehajtani. Éppen ezért kiemelten kell fókuszálni a megváltozott körülmények támasztotta igényekre a kompetenciák területén.
Milyen trendek figyelhetők meg a munka világában?
Egyre többen térnek át a projektmunkavégzés valamilyen formájára, nem köteleződnek el egy szervezet mellett, egyengetik a saját útjukat.
- Így több lábon állhatnak, nincsenek kitéve az egy munkáltatós felállás kockázatának.
- A munkaidejüket maguk és hatékonyan oszthatják be, annyit vállalnak, amennyit bírnak és akarnak
- Változatos, sokszínű a munkavégzés.
- Sokféle szervezetet megismernek, van lehetőségük tanulni fejlődni.
- Olyan cégeknek dolgoznak, akikkel ki is tudnak teljesedni, létre tudnak hozni valami értékeset vagy ami az igényeiket legjobban kielégíti.
- A szabadidejükkel is jobban rendelkeznek.
Nyilván ez rizikóval is jár, így inkább azok választják, akik nagyfokú önállósággal, vállalkozószellemmel rendelkeznek, nem riasztják el a kihívások, rizikók.
Egyre több az iskolapadból frissen kikerült "pályakezdő" által alapított cég
- Frissek, vannak ötleteik, önállóan tudnak és akarnak dolgozni, dönteni bizonyos kérdésekben.
- Értéket akarnak teremteni.
- Nem akarják a "létra" alján kezdeni, küzdeni azokkal a kollégákkal, akik ugyanott vannak már régóta, szeniornak számítanak, vezetőnek, vagy befolyásuk van és azért lehetnek még ott, de nem hajlandók változtatni vagy változni, a beosztottjaikat kiszolgáló személyzetnek tekintik.
- Utálják a nehézkes, lassú folyamatokat, rendszereket, az "eddig is így volt, működött, minek változtassunk?" mentalitást.
- "A pályakezdő vagy, húzd meg magad, én is így kezdtem" gondolkodást már nem tolerálják.
Egyre több az öntudatos munkavállaló az idősebb generációkban is
- Szeretik a szervezeti létet, de akik fogyasztóként működnek a munkaerőpiacon és azt nézik számukra mit nyújt a szolgáltató, azaz a Munkáltató.
- Oda mennek, ahol rugalmasabbak a keretek, felhatalmazóbb, emberközpontú a vezetés, vezetők, tudnak önálló döntéseket hozni, fejlődhetnek, tanulhatnak, van perspektíva, egyénileg is sikeresnek érzik magukat. Ők is értéket akarnak teremteni és pontosan tudni szeretnék, hogyan járul hozzá a munkájuk a cég eredményéhez. És ez nem csak a szellemi, hanem a fizikai munkavállalókra is igaz.
- Sokan karriert váltottak, új szakmát tanulnak. Sokan elvesztették munkájukat a Covid miatt, sokan pedig saját önszántukból döntöttek úgy, valami újba kezdenek, mert átértékelték a prioritásaikat az elmúlt 1.5 év alatt.
- Sokan felismerik és tudják: más készségekre, képességekre, hozzáállásra, szemléletmódra van szükség ahhoz, hogy túléljenek, mi több, sikeresek legyenek. Sokaknak új szakmát, új iparágat kell / kellett kitanulniuk rövid vagy akár hosszú távon, el kellett sajátítaniuk viszonylag rövid idő alatt új kompetenciákat. És ez a változás már a Covid-19 előtt elkezdődött.
A munkaerőpiacra, ügyfélpiacra, fogyasztói piacra folyamatosan érkező generációknak már nem felel meg a régi hozzáállás, értékrend, elavult vezetési stílus. De a haladó szemléletű, értékes tudással, innovációra, megújulásra képes idősebb generációknak sem. És az emberek figyelnek. Figyelik a cégeket, munkáltatókat, leinformálják őket, mi a valóság. Nem elég a kommunikáció, a színes-szagos közösségi média és egyéb kampányok, események.
Cikk folytatását a devenyiflora.com oldalon találjátok meg!