5 tipp a szülőknek az általános iskolai matematika tanulásához
2022.05.23.
Miért fontos egyáltalán a matematika?
Azt gondolhatnánk, hogy annak, aki nem készül műszaki pályára, a matematika csupán az érettségiig túlélendő tantárgy. Azonban jó, ha tudjuk, hogy mondjuk a 6. osztályos matek feladatainak megoldása nem egyszerűen edzi az elmét, hanem a későbbiekre is felkészít. Nehéz manapság olyan szakmát mondani, ahol ne számítana, hogy valaki hogyan boldogul az alapvető számolási képességeivel.
Nemcsak azért, mert már minden szakmában a kőművességtől a politológiáig szükség van arra, hogy mérhetően tudjunk teljesíteni, hanem azért is, mert a pénz minden területen jelen van: pénzre tudjuk átváltani a munkánkat, és azon veszünk magunknak szabadidőt, lakhatást-ennivalót, és élményeket.
A matematika tehát, akárhogy viszonyul hozzá gyermekünk, megkerülhetetlen a mai világban. Belépőjegy álmai munkájához, vagy ellenkezőleg, ha hiányzik, akkor zárt ajtó marad. Kevés gyermek van, aki már tizenhárom-tizennégy évesen biztosan tudja, hogy mi szeretne lenni majd felnőttként. Lehet, hogy érettségi környékére találja ki, hogy mégis egy természettudományos vagy műszaki szakra menne, csak hát az a fránya matek… ne ezen múljon!
Mit tehetünk, hogy gyermekünk jó viszonyban legyen a matematikával?
1. Legyünk türelmesek és megértőek
Emlékszünk arra, milyen volt, amikor először ültünk be az autóba, és azt sem tudtuk, kezünkkel-lábunkkal mit csináljunk? És akkor még nem is néztünk sehova. A gyermekünk ugyanígy lehet minden egyes új anyagrésszel, amit csak vesznek matekból. Annyi mindenre kell figyelni, új és esetleg absztrakt fogalmak, azok alkalmazása, begyakorlása, a szöveges feladatok megértése, elvont és alkalmasint életidegen feladatok - nem csoda, hogy akinek nem megy ösztönösen, márpedig kevés gyerek született zseni - annak fel kell kötnie a gatyát. Ez pedig erőfeszítést kíván, pont abban a korban, amikor a fiunk vagy lányunk minden más iránt jobban érdeklődik, hiszen épp most van benne a kamaszkorban, kinyílik a világ, barátságok és szerelmek alakulnak vagy bomlanak fel.
Ne essünk kétségbe, amikor a matekjegyek épp meredeken lefelé zuhannak, ne a jegyekre koncentráljunk - és ne essünk bele a hibáztatás ördögi csapdájába sem. Próbáljuk meg átérezni a gyermekünk problémáit, de ne hagyjuk, hogy ez minket vagy őt eltántorítson attól, hogy megcsináljuk az a leckét. Higgyünk benne: fog ez menni, gyermekünk képes megugrani a felmerülő akadályokat, legyen szó egy nehéz tananyagról, egy szigorú tanárról vagy egy lassabb tempójú gondolkodásmódról.
2. Építsünk ki és tartassuk be vele a tanulási rutint
Érthető, hogy ha a gyermekünk hazaér az iskolából, az egész napi koncentrálástól fáradt - sokat követelnek a mai iskolák, és sok tanár gondolkodik úgy, hogy az ő tárgya a legfontosabb. Gyermekünk későbbi tanulmányai és munkája során azonban nagy hasznát fogja venni egy olyan tanulási szokásnak, amelyet már általános iskolában kiépítünk vele együtt.
Nem kisgyermek már, meg lehet vele beszélni a dolgokat, és képes belátni, hogy alkalmasint, különösen a középiskolás felvételi előtt szükség lehet némi plusz tanulásra. Ha tudja, hogy mondjuk fél óráig vagy negyvenöt percig fog tartani az adott délutáni tanulás, és utána mehet a saját dolgára, akkor talán könnyebben leül és koncentrál - mert tudja, hogy később akkor már nem kell még egy fél órát a leckére szánni.
3. Legyenek megfelelő körülmények
A legelső dolog a tanuláshoz a megfelelő mennyiségű alvás, ezt nem lehet megspórolni. Ha kiskamasz vagy kamasz gyermekünk titokban éjszakázik a telefonja előtt, az a tanulásban fog visszaütni, szülőként fontos erre odafigyelni.
Jó, ha a rutinhoz az is hozzátartozik, hogy eleget evett a gyermek, és nincs éppen lefáradva az agya. Különösen fontos a megfelelő folyadékbevitel, de az is, hogy az agyserkentő rágcsák ne az édességek, chipsek közül kerüljenek ki, hanem inkább olajos magvak, aszalt gyümölcsök legyenek. Ezek nemcsak egészségesebbek, de az agy nagyságrendekkel jobban működik tőlük, mint az üres szénhidrátoktól.
Legyen megfelelő mennyiségű és minőségű szünet! Felnőttként sem lehet szünet nélkül koncentrálni, ne várjuk el a gyermekünktől se. A tanulási körülmények közé tartozik a viszonylagos csend is, zavaró lehet a háttérben a tv- vagy rádiózaj. Bár van, aki tud koncentrálni zajban is, nem ez az általános.
4. Az alapok megléte
A legfontosabb dolgok egyike, hogy gyermekünk tisztában legyen az előző év matek ismereteiből a fontosabbakkal. Ha pl. nem mennek a szorzótáblák, nem fog tudni írásban szorozni; ha nem mennek a törtek, nem fog menni a százalékszámítás, a törtes egyenletek, a függvények… Ha bármit nem ért az órán, onnantól már a figyelme meredeken zuhan, és nem tudja követni az új anyagot. Ezért nagyon fontos, hogy stabilak legyenek az alapok, és aa saját tempójában sajátíthassa el a tudást.
Az azonos osztályba járó gyerekek között akár egy év korkülönbség is lehet, lányok és fiúk között is van eltérés az érés és a gondolkodás tempójában. Ha fiunk vagy lányunk hajszállal lassabban gondolkodik, mint az osztály nagy része, a tanár pedig azokkal száguld, akik értik az anyagot, gyermekünk könnyen lemaradhat. Ezért érdemes különösen odafigyelni az az új fogalmakra és azok biztos elsajátítására és begyakorlására, minden egyes tananyagrész esetén.
5. Megfelelő szaksegítség keresése
Kevés diák van, aki szereti a matekot, és még kevesebb, akinek nem okoz gondot a tanár magyarázata és követelményrendszere. Ez nem a diákok és a tanárok hibája, maga a rendszer nem kedvez annak a sokféleségnek, amilyenek vagyunk.
Ha gyermekünk szemmel láthatóan küszködik a matematikával, érdemes minél előbb megfelelő szaksegítséget találni, akinek a segítségével a saját tempójában megértheti, hogy hol maradt el, felzárkózhat, és ami még fontosabb: sikerélményeket szerezhet. Nem biztos, hogy nekünk kell magyarázni a Pitagorasz-tételt, ha annak idején nekünk sem ment, ráadásul a gyermek a szülő segítségét sokszor nehezen fogadja el.
Ha megvan az az élménye, hogy a matematikai és a logikus gondolkodás lehet örömteli, hogy ő maga képes rá, attól kezdve a matek már nem fog akkora gondot okozni.